Konsumentpolitik

Det finns en särskild plats i helvetet för företag som lurar äldre

Det finns en särskild grupp företag som har förbrukat sitt eget existensberättigande. Det handlar om dem som lurar gamla och sjuka. Som står i entrén till affären. Använder NIX-registret omvänt för att särskilt nå fram till äldre, till personer som inte lika lätt kan hävda sina rättigheter som konsument. Ni vet, de där företagen som har affärsförslag som är lite för bra för att vara sanna. Som många av oss snabbt genomskådar, just därför. Men som lyckas lura våra äldre föräldrar och släktingar. Som i sin tur (om de kan) snällt betalar in, vill inte bråka, kan inte bråka, skäms för att ha blivit lurad, skrämts av hot om inkasso, långdragna rättsprocesser. Som vill göra rätt, trots att är företagen som gör fel.

Skalan är glidande från dessa till dem som ägnar sig åt regelrätta bedrägerier och stölder. Senast idag är det ett inslag på nyheterna, bland annat i Ekot , om bedrägeri över telefon. Bedragarna ringer upp bankkunder under förespeglingen att det är polisen som ringer och att de behöver inloggningsuppgifterna för att stoppa en pågående stöld från kontot. Den som drabbas av stöld på det här sättet kan dessutom få svårt att få ersättning eftersom man ”självmant” lämnat ut uppgifterna. (Lämna aldrig ut inloggningsuppgifter!) I det här fallet uppges inte äldre vara en huvudmålgrupp, men det är inte orimligt att anta att äldre drabbas särskilt hårt.

Det är viktigt att komma ihåg att som konsument har man ofta rätten på sin sida. Även om det kan vara snårigt och läskigt att konfrontera ett företag. Man kanske skäms för att man sagt ja till något, som man vet att man inte borde tackat ja till. Man kanske skäms för att ha blivit lurad. Den enda som ska skämmas i ett sådant sammanhang är de som har lurats. Som bedrar och stjäl. Som slirar på villkor eller lurar på människor varor som de vet att mottagaren varken behöver eller kan använda.

Till er som varit utsatta – det finns ingenting att skämmas för! Liksom oseriösa aktörer utnyttjar människors okunskap utnyttjar de också det faktum att många skäms och drar sig för att anmäla. Låt dem inte få den fördelen! Alla bedrägerier ska polisanmälas och det gäller också försök till bedrägeri. Även om det inte har skett något regelrätt brott har man som konsument, tack vare de lagar och regler som finns, ofta möjlighet att häva ett köp eller ingånget avtal. Det finns också bra instanser som man kan vända sig till för vägledning. Kommunerna har ofta konsumentvägledare . Konsumentverket har också upplysningstjänsten ”Hallå konsument” som svarar på frågor och hjälper till att upplysa konsumenter om sina rättigheter.

För er som har Facebook kan det vara bra att följa polisens grupp om bedrägerier för ytterligare information om aktuella händelser.

0 comments on “Det finns en särskild plats i helvetet för företag som lurar äldre

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: