Åldersdiskriminering Konsumentpolitik

Digitalt utanförskap ger dyr faktura

Var och varannan dag får PRO samtal och brev från arga, uppgivna eller stridslystna medlemmar som på grund av att de saknar tillgång till internet, eller den senaste tekniken, inte kan köpa tågbiljetter, betala parkeringsavgiften eller ens gå på offentliga toaletter. Under senare tid har även frågan om att den snabba övergången till det digitala får betalas av de som inte har något annat val – det vill säga de personer som inte använder internet för att sköta sin ekonomi – varav många är äldre och medlemmar i PRO. En riksomfattande undersökning som nyligen presenterades i Dagens Nyheter visar att 400 000 äldre i praktiken står utanför det ­digitala samhället. Detta kan leda till märkbara kostnadsökningar – inte minst för dem med lägst pension. Det finns flera exempel på att det kan bli dyrt att inte kunna använda den nya tekniken.

Telias fakturor

Från och med den 1 november 2017 höjde Telia avgiften på sina pappersfakturor för fasta tjänster på telefoni, bredband och tv, från 29 kronor till 49 kronor per faktura. Telia hävdar att deras fakturapriser efter höjningen ligger i nivå med den övriga branschen och skyller också på miljöaspekten, vilket låter som ett svepskäl, då pappersfakturorna har minskat drastiskt efter hand. Årskostnaden för fakturorna blir nästan 600 kronor per år för en abonnent. Pengar som hade kunnat användas till något betydligt trevligare. Detta har uppmärksammats av flertalet medlemmar.

En dotter skrev nyligen till oss, för sin mors räkning, och lyfte fram i sitt brev att detta handlar om diskriminering av äldre personer som inte har möjlighet att tillgodogöra sig den nya tekniken på grund av olika anledningar. Hon menar också att fler borde anmäla detta till KO, DO eller annan myndighet. Alternativet är, enligt henne, endast att ha autogiro men att det inte ger samma översiktlighet för användaren eftersom en okänd summa dras från kontot utan att man har möjlighet att kolla fakturan. Det visar sig dock att autogiro är lika dyrt som pappersfakturan. En annan brevskrivare hävdar att digitaliseringen ger ett orättvist system. Varför inte slå ut kostnaden för administrationen på alla Telia-kunder, frågar hon sig.

Marginalen Banks årsbesked

För någon vecka sen fick jag ett telefonsamtal från en annan medlem som berättade att hon och flera av hennes vänner använder nätet till mycket – men inte till sin ekonomi. Problemet var nu att hennes bank, Marginalen Bank, inte skickar ut årsbesked som kan användas som underlag vid deklarationen. Banken meddelade att saldobesked kunde skickas ut gratis men att årsbeskedet, där även information om sparräntan står med, skulle kosta 100 kronor för att få på posten.

SJ:s tågbiljetter

Flera medlemmar har också stött på problem vid resande med SJ. Om man som kund inte använder digitala kanaler utan antingen vill ringa och beställa biljett per telefon eller köpa biljett i SJ:s resebutiker eller liknande får man betala 100 kronor i serviceavgift. Köper man biljett hos en resebyrå, Pressbyrån eller andra ombud tillkommer även då en bokningsavgift som varierar från återförsäljare till återförsäljare. Dessutom har det på flera orter saknats återförsäljare av SJ:s resor – vilket har inneburit att man endast varit hänvisad till att beställa biljetter via telefon. Så det kan bli dyrt – givetvis beroende på hur ofta man reser.

Den aktuella undersökningen Svenskarna och internet 2017 visar att det i åldrarna 66-75 år är nära var tionde person som inte använder internet och bland dem som är äldre än 75 år är det hela 43 procent som står utanför den digitala världen. Förutom att detta skapar ett digitalt utanförskap ser vi nu också att det ger de allra minst bemedlade medborgarna en dyr faktura – som ett brev på posten.

Sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik.

3 comments on “Digitalt utanförskap ger dyr faktura

  1. KarinBirgit Holst

    Varför måste man skriva: var tionde jämfört med 43% ? Varför inte enbart % ?

    Gilla

  2. Och vad gör PRO för att påverka?
    Det verkar som att alla äldre (som har absolut lägsta genomsnittliga inkomsten) skall stå för alla
    kostnader, betalningar, prenumerationer, TV-avgifter etc.
    Kanske är det dags för staten att erbjuda datorer/smartphones med minska bruttopensionen, precis
    som dom subventionerat hela medelklassen med betydligt högre genomsnittsinkomster.
    NÅGONTING MÅSTE GÖRAS NU!!!!!!!!!!!!!!!

    Gilla

  3. Elisabeth

    Och som det inte räckte med Telias fakturaprishöjning så höjer de nu priset på fast telefoni med 50%. Gissa vilka som oftast har fast telefon?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: