Åldersdiskriminering Ekonomi Konsumentpolitik

Bankerna känner inte sina kunder

I våras skickade Coops MedMera Bank ut ett brev med information om att deras kunder var tvungna att svara på ett antal frågor för att säkerställa att banken har tillräcklig kundkännedom och därmed kunna motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. För att kunna svara på frågorna var kunderna tvungna att använda Bank-id. Bank-id var det enda alternativet och om man inte svarade på frågorna riskerade kunderna att bli utslängda.

I samband med detta utskick kom åtskilliga telefonsamtal till PRO från ledsna och oroliga medlemmar och anhöriga:

”Kan de göra så här?”

”Vad ska jag göra?”

”Varför får jag, som inte har Bank-id, inte längre vara kund hos MedMera Bank? Jag har ju varit trogen kund i alla år.”

Kritikstormen uppmärksammades i Expressen och PRO uttalade sig om behovet av att ta hänsyn till personer som inte är vana med det digitala.

Nu under hösten har MedMera Bank skickat ut ett uppföljningsbrev till dem som inte svarat på frågorna, med en pappersblankett för att svara på frågorna. Ett halvår senare! Ett halvår då många äldre och digitalt ovana kunder har gått och varit oroliga över att deras okunskap ska resultera i att de utesluts som kunder.

Blanketten som nu skickats ut ska skickas in tillsammans med en kopia på en identitetshandling. Att skicka sin identitetshandling i ett brev på posten är något som många också tycker är obehagligt. Och jag har stött på flera personer som har valt att inte svara på frågorna alls på grund av detta – trots att det innebär att de kommer att bli uteslutna från bankens tjänster.

Swedbank har nyligen gjort likadant och skickat ut ett fysiskt brev som inleds med ”Har du glömt att svara oss?” och fortsätter med att kunderna har 14 dagar kvar att svara på frågorna. De hävdar att de skickat information via bankappen och internetbanken – till äldre personer som inte använder dessa. Dessutom har tonen i brevet upplevts som hotfull vilket bland annat framgår i en insändare i Dagens Nyheter den 22 november.

Denna vecka ber dock Swedbank om ursäkt för tonen i brevet i Dagens Nyheter – men hävdar som andra banker att de är tvungna att få svar på dessa frågor enligt penningtvättslagen.

Om bankerna förstod hur mycket oro och förtvivlan som dessa stelbenta krav har åsamkat. Krav på att kunderna måste använda digital teknik för att svara på några frågor. Är det ett uppbyggligt sätt att ha en dialog med sina kunder? Man kan fundera på vad orsaken är. Är det här kunder som banken både kan ha och mista? Eller är det bristen på konkurrens som gör att man är så nonchalant?

En slutsats av denna följetong är i alla fall att bankerna idag har så dålig kontakt med sina kunder att de inte längre känner dem.

Sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik.

6 kommentarer på “Bankerna känner inte sina kunder

  1. Sven Gunlycke

    Banker är nutidens banditer , och har totalt tappat alla hämningar när det gäller äldre personer som byggt detta fina land . dom tar så mycket dom kan , och ger så lite som möjligt ;-(.

    Gilla

    • Inger jansson

      De äldre diskrimineras på många sätt där många pensioner oxå gör de äldre förtvivlade. Skurkar o banditer finns det gott om idag där girighet är en dygd. Blä!!

      Gilla

  2. Det är så sant som det är sagt?

    Gilla

  3. Varför startar inte PRO tillsammans med LO en bank för ”vanligt” folk?

    Gilla

  4. Jag föreslog att jag skulle få gå in på Konsum i min lilla hemort, svara på frågorna till t.ex. butikschefen och visa ID-kort … men fick svaret ”så kan vi inte göra” från Coops hemsida. Nu löste jag det med den senkomna möjligheten att skicka brev till Coop med kopia av ID-kort. I övrigt är jag väldigt nöjd med Coop och MedMera! Illa tycker jag bara om bedragare och terrorister m.fl vars handlingar gör att vi vanliga hederliga människor måste krångla med diverse ID-grejer …

    Gilla

  5. Margaretha Wåhlin

    Äldre personer bör aldrig särbehandlas.
    I övrigt bemötas med respekt men aldrig kravlöst.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: