Ekonomi Konsumentpolitik Kontanter

PRO:s prisundersökning – en folkrörelseaktivitet som skapar engagemang

Resultatet från PRO:s prisundersökning 2018 släpptes 12 februari i år och fick ett stort genomslag i media, med ett åttiotal olika artiklar och inslag i radio och TV. Förutom den uppenbara frågan om priset på PRO:s matkasse fick vi också en möjlighet att på olika sätt diskutera andra viktiga frågor med journalister, handlare och medlemmar.

Men störst fokus fick de stora prisskillnader vi ställs inför. Den stora skillnaden mellan den dyraste och den billigaste butiken i landet – hela 42 procent, den geografiska skillnaden i landet där det är dyrare i norr och i Stockholm och billigare på västkusten, skillnaden mellan små och stora butiker där de mindre är betydligt dyrare och inte minst mellan ekologiska och konventionella varor där den ekologiska matkassen var 21 procent dyrare.

En nyhet för i år är att vi också jämfört mellan att handla mat i fysiska butiker och på nätet. Undersökningen visar att det är 12 procent dyrare att handla mat på nätet vilket kanske är överraskande. Idag handlar få över 65 år mat på nätet men det är spännande för PRO att följa utvecklingen av näthandeln.

Det finns flera syften med PRO:s prisundersökning, varav det första är att vi vill öka prismedvetenheten bland medlemmar och allmänheten. Den ska vara en ögonöppnare. Många äldre personer har en ansträngd ekonomi och kan vi stödja medlemmar att göra medvetna val som konsumenter, då är vi nöjda. Det andra är att vi visar på ovan nämnda skillnader, till exempel mellan små och större butiker. Många äldre är ju hänvisade till mindre butiker i när- eller bostadsområdet. Och att kunna gå och handla för egen maskin bidrar till mångas livskvalitet trots att det ofta är dyrare.

Det tredje syftet är att undersökningen stärker PRO som organisation och som folkrörelse. Resultatet kan användas som underlag för PRO:s konsument- och påverkansarbete. Vi får en möjlighet att lyfta fram viktiga frågor till diskussion. I år har vi förutom de stora skillnaderna mellan matpriserna runt om i landet fått diskutera kontantfrågan som alltid är aktuell och jätteviktig för våra medlemmar. Dessutom har pensionärers ekonomi i stort varit på tapeten.

Nytt för i år är att vi även undersökt servicen och hur pensionärsvänliga butikerna är. Vi har tagit fram några kriterier för detta och ställt frågor om bland annat kontanter, tillgång till toalett och någonstans att sitta ned och vila benen i butiken. Vi har även frågat om butiken erbjuder pensionärsrabatt eller hemleverans av maten. Dessutom är priset en parameter. Endast fyra procent av de undersökta butikerna klarade våra krav vilket borgar för en fortsatt diskussion om pensionärsvänligheten.

PRO:s prisundersökning har kritiserats för att inte vara vetenskaplig. Det är den inte heller och det är inte något vi eftersträvar. Undersökningen är dock under ständig utveckling och noggrant genomförd. Våra prisundersökare är noggranna, grundliga och samarbetsvilliga och undersökningen är den enda som görs av konsumenterna själva och i hela landet. Dessutom får handlaren möjlighet att kontrollera prisuppgifterna och sedan signera listan. Det har de allra flesta gjort och det är en kvalitetsstämpel.

Många av våra prisundersökare genomför undersökningen varje år och har nu varit med länge. Man tycker att det är ett meningsfullt, socialt och roligt uppdrag. Och vi vill gärna ha fler som ställer upp som prisundersökare – från alla PRO-distrikt och i alla kommuner runt om i hela landet. Inte minst för att vi ska kunna fortsätta att genomföra en heltäckande och relevant undersökning. Har ni några prisundersökare i er förening?

Läs mer och ta del av resultatet från undersökningen på www.pro.se/prisundersokning

Sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik.

0 kommentarer på “PRO:s prisundersökning – en folkrörelseaktivitet som skapar engagemang

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: