Ekonomi Konsumentpolitik

Ica:s kunder visade sin konsumentmakt

Under den senaste veckan har Ica:s nya bonussystem varit föremål för folkstorm, protester och diskussioner. Orsaken är att Ica har ändrat så att man måste handla för minst 2 000 kr under en och samma månad för att få ut sin bonus. Om du inte handlar så mycket inom en månad brinner bonuspoängen inne. Tidigare har man kunnat samla poäng utan tidsbegränsning och på så sätt samla poäng under en längre tid där många mindre inköp till slut ger utdelning i form av en eftertraktad bonuscheck.

Ett flertal upprörda medlemmar har kontaktat oss och uppmanat PRO att lyfta frågan för de många äldre som har det dåligt ställt och en låg pension. En konsumentinitierad namninsamling på nätet under parollen ”Jag rasar mot Ica:s nya bonussystem – gör det du med! samlade på några dagar in över 10 000 namn.

I fredags, 31 januari, hade PRO:s ordförande, Christina Tallberg ett samtal om bonussystemet med Ica:s VD Anders Svensson som under samtalet sa att de underskattat bonuscheckens betydelse för kunderna. Samma dag går nyheten ut att man backar och sänker gränsen till 1 000 kr i månaden. Christina Tallberg intervjuades av TT efter samtalet och lyfte fram att stormen pekar på att Ica inte tänkt hela linan ut.

– Här har man orsakat oro och ilska hos många, framförallt de som har den minsta plånboken som känt att de inte är lika mycket värda som kunder.

Att Ica nu lyssnar på sina kunder är ett bevis på att det fortfarande går att använda sin konsumentmakt för att förändra. Man brukar säga att i ett demokratiskt samhälle har du som privatperson främst två sätt att påverka – att rösta i allmänna val och att välja varor på en fri marknad. Medvetna val påverkar samhället. Genom historien har vi sett många exempel på konsumentmakt.

I februari 1972 protesterade Skärholmsfruarna mot höga matpriser. Protesten blev mycket uppmärksammad och gav resultat. Några dagar före julen 1972 beslutade Palmes regering att införa prisstopp på vissa mejeriprodukter, framför allt mjölk och ost. Prisstoppet varade till 1 januari 1975.

På 80-talet under apartheidregimen var det många människor världen över som med framgång bojkottade varor från Sydafrika för att underminera regimen ekonomiskt. Även Frankrikes provsprängningar i Mururoa-atollen på 90-talet medförde en köpbojkott på franska varor i många länder. Det ledde till minskad försäljning av franska viner och ostar. De ändrade köpvanorna behölls sen av konsumenterna då de hade hittat andra favoriter under bojkotten.

Men det är inte bara regeringar och politiker som är målgruppen då vi utövar konsumentmakt. Som konsument är det i första hand företagen man kan påverka – precis som i Ica-fallet. På 70-talet inleddes en känd internationell bojkott mot Nestlé på grund av hur de marknadsförde mjölkersättning i utvecklingsländer. I många länder finns inte tillgång till rent vatten vilket gör att bröstmjölksersättning kan vara direkt farligt för barnen jämfört med bröstmjölken.

Genom åren har vi sett många exempel på hur konsumentmakten påverkar handeln i Sverige – i smått och stort. Idag kan vi handla ekologiska bananer i så gott som varje butik och i vissa är de ekologiska det enda alternativet. För ett antal år sedan var allt papper som såldes blekt. Sedan sa konsumenterna nej tack, och plötsligt fanns det nästan bara oblekt att köpa. Tillverkarna ställde om väldigt snabbt. Det handlar i mångt och mycket om att konsumenternas efterfrågan styr.

Exemplet med Ica visar att konsumentmakten fungerar. Allra bäst går det när det är många som engagerar sig. Tillsammans är vi starka!

Sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik.

1 kommentar på “Ica:s kunder visade sin konsumentmakt

  1. Björn Ledin

    Ni glömmer en sak det är ej vi kunder som tjänar på bonusen, handlaren som får tillbaka er som kunder genom bonussystemet är den stora vinnaren.
    Vart tar överskottet av bonussystemet vägen, de poäng som tidigare fördes över till nästa månad.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: