Åldersdiskriminering Digitalt utanförskap Konsumentpolitik

Telias höjda fakturaavgifter upprör PRO:s medlemmar

Den senaste tiden har PRO fått ett flertal telefonsamtal och mejl från medlemmar som vill uppmärksamma oss på att Telia har höjt sina fakturaavgifter. I en tidigare blogg under namnet Digitalt utanförskap ger dyr faktura berättade jag om att Telia redan 2018 höjde avgiften på sina pappersfakturor för fasta tjänster på telefoni, bredband och tv, från 29 kronor till 49 kronor per faktura. Då använde de sig av kvartalsfaktura. Nu har man i ett brev som inleds med ”Hej då kvartalsfaktura!” meddelat sina kunder att man nu fakturerar varje månad vilket höjer kostnaden för fakturorna avsevärt. Ilskan mot Telias fakturaavgifter uppmärksammades häromdagen i en artikel i Expressen där bland annat PRO-medlemmen Per-Gunnar Pettersson uttalar sig. Men det är betydligt fler som har hört av sig:

  • En medlem som ringt oss vill lägga sitt namn till listan på ”alla andra som säkert redan hört av sig till PRO och klagat”. Han hävdar att det är orimligt att höja fakturaavgiften från 200 till 600 kronor per år. En höjning med 200 % och det från ett företag där staten är majoritetsägare.
  • En annan medlem uttrycker att de borde inse att det här är en mycket stor ”badwill” för Telia. Att låta äldre slippa betala för pappersfakturorna skulle istället vändas till ”goodwill”, hävdar han.
  • En tredje medlem som ringt berättar att hon och hennes man har två abonnemang – ett på internet och ett på telefoni – vilket betyder att de får betala 1200 kronor per år bara för fakturorna. De har valt autogiro för att slippa kostnaden men får pappersfakturor, som ett brev på posten, ändå. ”Nej, det går inte!” var svaret på deras önskemål om att samfakturera eller slippa pappersfakturan.

Det är inte bara PRO:are som reagerar på avgiftshöjningen. I en insändare i Folkbladet med rubriken Sätt stopp för företagens oskäliga avgifter skriver signaturen Britt N att ”Telia, som i reklamen kallar sig Folknätet, säkert är medveten om att många som har fast telefoni är äldre, mångåriga kunder som drar sig för att byta leverantör. Många har inte IT-bank och därmed inget val vad gäller betalsätt. Även för autogiro tar Telia 49 kronor i fakturaavgift.” Och det faktum att man får betala för en pappersfaktura trots att man valt autogiro bidrar till många medlemmars ilska.

Telia svarar på insändaren i Folkbladet, och även i Expressen-artikeln, med vad som verkar vara ett standardsvar: ”Vi kan som sagt tipsa om e-faktura, något som de allra flesta av våra kunder väljer i dag. Då produceras ingen pappersfaktura som skickas postalt och avgiften försvinner. Om kunden har autogiro med e-faktura tas ingen avgift ut.” Telia tar med andra ord ingen som helst hänsyn till dem som inte har tillgång till internetbank och inte är digitala fullt ut. De måste betala fakturaavgift.

Det är inte bara äldre personer som reagerar på fakturaavgifterna. I en insändare på helahälsingland.se Skamligt höga avgifter, Telia! skriver signaturen Krille Tvärvigg om att Telia skinnar hans 97-åriga mamma, som alltid varit en trogen kund, på över 1000 kronor i kringkostnader för abonnemanget. Och på Twitter skriver en användare direkt till Telia och undrar ”Är det inte otroligt märkligt att skicka ut en pappersbekräftelse till kunder som använder sig av autogiro? Är det bara ett sätt att ta ut 49 kronor per månad i fakturaavgift det vill säga 600 spänn om året i dolda avgifter? Rätt ruttet, faktiskt!” Telia svarar tondövt med sitt tips om e-faktura för att slippa kostnaden.

Som jag tidigare nämnt kan det digitala utanförskapet ge en dyr faktura. En orättvisa som fortsätter att uppröra PRO:s medlemmar. Det är olyckligt att bara för att man inte är digital ska man behöva betala mera. Att rikta in sina avgifter på en redan svag och mindre bemedlad grupp av människor, det är cyniskt, kommenterar PRO Telias fakturaavgifter i en uppföljningsartikel i Expressen 24 juni 2020.

 

Om fakturaavgifter: Enligt Konsumentverket har företag rätt att ta ut en faktureringsavgift, så länge det framgår av avtalet. Avgiften är okej så länge den är skälig, men vad som är en skälig avgift kan de inte göra någon bedömning av. Men om du tycker att den är oskälig kan du göra en anmälan på Konsumentverkets webbplats.

Sakkunnig hälsa och friskvård, konsumentpolitik.

3 kommentarer på “Telias höjda fakturaavgifter upprör PRO:s medlemmar

  1. Christer Bengtsson

    Vi har noterat att Telia nu byter från kvartalsfaktura till månadsfaktura för fast telefoni. Abonnemanget står på min pappa som tyvärr har Altzheimer. Därför kan han inte ha internetbank. Om han hade haft internetbank så hade inge annan fått logga in. Återstår en möjlighet för att slippa fakturaavgiften på 49 kr/mån, att överlåta abonnemanget på min mamma. Kostnad (givetvis) 500 kr.
    Det var inte länge sedan Telia höjde abonnemangsavgiften för fast telefoni till 329 kr/mån. Nu höjer man även priset för mobilt bredband till som lägst 199 kr/mån (30 GB). För min mamma räckte 10 GB mycket väl då hon sällan använder mer än ett par gigabyte per månad. I december ändrade man faktureringsperiod för mobilt bredband. I samband med det upphörde autogiro att fungera och mamma fick påminnelseavgifter månad efter månad. Telia kundtjänst upprepade att allt såg bra ut hos dem. Vi har heller inte glömt att Telia förra året införde en månadsavgift för kontantkortet. Tanken med kontantkort har alltid varit att man betalar enbart för utnyttjandet. Jag kan inte påminna mig om att varken jag eller min mamma blev upplysta om den förändringen. Månad för månad tappades våra kontantkort på pengar. Jag letade upp ett alternativ och det visade sig vara ett dotterbolag till Telia. Vi får se hur länge det dröjer innan de också inför en fast kostnad på kontantkortet.
    Sedan någon månad är föräldrarnas fasta telefoni felanmäld. Förutom störningar hörs ofta en annan abonnent på linjen, tydligt. Underentreprenören som ska laga felet kommer inte att ha tid förrän tidigast i augusti.
    Kanske handlar allt om att ledningen för Telia har personliga incitament att öka intäkterna.

    Gilla

  2. Christer Bengtsson

    Hade kontakt med Telias kundtjänst idag (efter 20 minuters väntan). Passade på att lämna ett förslag: faktura per e-post för dem som saknar internetbank.

    Gilla

    • Ola Nilsson

      Bra förslag! En medlem jag pratade med hade blivit lovad detta av Telia kundtjänst – men i slutändan så sa de att det inte fungerade i alla fall.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: